Vyjadřování pochvaly a kritiky

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Email
WhatsApp

Vyjadřováním pochvaly i kritiky dáváte najevo zájem o druhého. Dbejte na to, aby byl tento ZÁJEM MOTIVAČNÍ A POZITIVNÍ 

POCHVALA

  1. Oceňujte komunikačního partnera, ne sebe. „To je super, že jsi uklidil svůj pokoj, udělal jsi mi radost.”  X  „Pokoj máš už uklizený, super. Tak si pojďme zahrát hru.”
  1. Oceněním se nepovyšujte nad druhého. „Vy jste taková inteligentní.” X  „Vyřešila jste to kreativně a rychle. Děkuji.” 
  1. Oceňujte činnosti, dovednosti, znalosti. Ukazujte prospěšnost – motivujte. „Vážím si toho, co děláš pro zákazníky.”
  1. Často stačí, když věnujete pozornost a souhlas.  „Děkuji za vaše efektivní a rychlé řešení.”

Konstruktivní kritika

  1. Soustřeďte se na činnost, výkon. Nekritizujte osobnost. „Jsi nepořádný.” X  „Nemáš uklizený pracovní stůl.”
  1. Buďte konkrétní.  „Tady je teda binec.” X „Na psacím stole máš nepořádek. Udělej si místo na psaní domácích úkolů. Talíř od svačiny ukliď do myčky.”
  1. Nevyčítejte, nekritizujte věci, které byly vyřešeny nebo se udály dávno. 
  1. Soustřeďte se na řešení.

Přijímání kritiky

Oprávněná kritika

  • Naslouchejte a uklidňujte své emoce
  • Chybu stručně přiznejte
  • Navrhněte řešení, nápravu nebo se omluvte

Neoprávněná kritika

  • Naslouchejte a uklidňujte své emoce
  • Kritiku stručně odmítněte
  • Vyhýbejte se odvetě

Líbil se vám tento článek?

Připojte se k našemu newsletteru a získejte pravidelné tipy a rady na téma osobního rozvoje a efektivní komunikace. V rámci našich článků se zaměřujeme na rozvoj vašich dovedností, aby vaše cesta k sebezdokonalení byla co nejefektivnější.

Teď už nezmeškáte žádný z našich nových článků, workshopů a speciálních nabídek!

Podobné články

Projevte své emoce

Nebojte se a začněte vyjadřovat své emoce…

Vaše racionální rozhodnutí, argumenty, sdělení vám druzí mohou vyvracet. Vaše emoce a pocity vám nikdo

Jak žádat o to co chcete nebo potřebujete

7 jednoduchých kroků, jak požádat o to, co potřebujete nebo chcete

Když požádáte, to nejhorší, co se může stát, je, že komunikační partner odmítne. Pokud však