Asertivita má za cíl: prosadit se slušně. Respekt k sobě, respekt k druhému.
- Příjemná a empatická komunikace, přiměřená volba slov vzhledem k situaci a komunikačnímu partnerovi
- Vyjadřování se k věci, přímo, stručně.
- Komunikační partner ví, na čem je, má jednoznačnou odpověď. Ne každý je zvyklý na přímou komunikaci a může být překvapený.
Při dlouhodobém asertivním jednání vzniká důvěra mezi komunikačními partnery. Zvyšuje se kvalita vztahu.
Co je to asertivita na pracovišti?
Vnímáte, jak se nám může asertivita hodit v profesním jednání?
Jedna z důležitých motivačních potřeb je UZNÁNÍ, mnohdy se v profesním životě bavíme o ocenění naší práce, finanční i nefinanční odměně a pochvale,, budování kariéry, povýšení. Základem je však uznání toho, že JSEM v organizaci potřebná, důležitá. Mé názory a připomínky jsou vyslyšeny, nadřízený i kolegové a podřízení na ně reagují, projev zájmu o mou práci.
V týmu na pracovišti se vzájemně respektujeme, komunikujeme otevřeně je naše bezpečí. Umíme se spolu zasmát, sdílet i jiné věci než jen pracovní, to udělá další významný bonus k naší práci v konkrétní organizaci.
K čemu je dobrá asertivita pro každého z nás?
- Zlepšení vztahu – k sobě
- Ujasnění si svých životních hodnot a priorit
- Práce se svými emocemi – sebeřízení
- Sebemotivace
- Pochopení a nehodnocení potřeb, hodnot a rozhodnutí druhých
- Zlepšení vztahů k druhým
- Formulování svých potřeb, požadavků a přání empaticky
- Sdělení nepříjemné informace empaticky
- Umět říci NE, když chci říkat NE
- Vytváření přijatelných kompromisů
- Umění druhému sdělit své emoce tak, abych umožnil/a empatické jednání
- Konstruktivní řešení konfliktů
- Zvládání stresu
- Zlepšuje rozhodování, práci s prioritou
- Otevřenou komunikací je snadnější dosahování svých cílů
- Pracuje konstruktivně s konfliktem
- Schopnost odmítat